onsdag 10 februari 2010

Häri ligger problemet

Så fort jag läste att Adlibris och Bokus skulle börja sälja läsplattor gick jag in på respektive hemsida för att ta en titt. Jag har sedan länge varit sugen på en platta, jag älskar att läsa och jag älskar tekniska prylar så det kändes som ett giftermål värdigt den förnämsta prylbög.
Men!

Min glädjebägare försmolkades dock rätt snabbt när jag började undersöka priserna på böcker.
Låt mig ta ett exempel från Adlibris
Hypnotisören av Lars Kepler.
Inbunden: 159 svenska riksdaler.
E-bok: 149 svenska riksdaler.
Pocket: 49 svenska riksdaler.

Så länge en pocket kostar en tredjedel av vad E-böckerna kostar så kommer försäljningen gå trögt. E-boken som dessutom skickas över direkt till plattan utan någon materialkostnad för förlagen.

Åtminstone så kommer den här studenten inte investera i någon läsplatta än på ett tag.

 
Böcker ska vara billiga eller i papper

2 kommentarer:

Anonym sa...

Jag nådde en annan slutsats.

Det finns så otroligt mycket litteratur tillgängligt gratis i elektronisk form, och helt lagligt.

Det finns otroligt mycket litteratur tillgängligt gratis i elektronisk form, totalt olagligt.

Så hur man än ser på saken så saknas det inte grejor att läsa i en läsplatta.

Med tanke på att priserna kommer fördubblas inom kort när Bokus och Adlibris kampanjer löper ut så kändes det dumt att vänta. Läsplattan kommer också vara en hjälp att läsa vetenskapliga artiklar och avhandlingar som finns tillgängliga i elektronisk form.

It's automagical sa...

Ja, det ligger nåt i det du skriver, men piratkopiering är idag något främst unga sysslar med och för att plattan ska slå så krävs det nog att även äldre ska kunna få böcker till ett rimligt pris. Min kära mot t.ex. skulle inte för sitt liv kunna ladda ner en bok från en torrent men jag tror säkert hon skulle uppskatta en läsplatta med billiga böcker.

Skicka en kommentar